Revenirea la sport după o perioadă de inactivitate – cum puteți reduce riscul de accidentare?

Fie din cauza stresului, a schimbărilor foarte rapide și foarte multe la număr, fie din cauza perioadei de izolare sau pur și simplu din cauza lipsei de motivație și determinare, mulți dintre noi am trecut la un moment dat prin perioade destul de extinse de repaus fizic, de inactivitate sau sedentarism în toată regula. Pentru că observăm în jurul nostru cât de mulți oameni au început să meargă pe jos, să facă drumeții în natură, să alerge sau să meargă cu bicicleta, în timp ce rețelele de socializare sunt pline cu persoane care își prezintă rutina de sport de acasă, din ce în ce mai multe persoane se simt pregătite să înceapă un program de activitate fizică. Este minunat că dorința de a face mișcare și motivația au început să încolțească în cazul multor persoane, dar nu trebuie să omitem un aspect foarte important, și anume riscul de accidentare.

Revenirea la sport după o perioadă de inactivitate – cum puteți reduce riscul de accidentare?După o lungă perioadă de inactivitate, dacă dorim să ne reîntoarcem la vechiul program de exerciții fizice sau să abordăm alte tipuri de activități sportive, riscul de accidentare este destul de ridicat. Este vital să apelați la îndrumarea unui antrenor sau a unui kinetoterapeut pentru a vă susține corpul să se adapteze la orice nou program de exerciții fizice sau să îi susțineți recuperarea în urma perioadei de inactivitate printr-un program de exerciții foarte bine monitorizat, care poate fi, de asemenea, completat cu tratamente benefice de recuperare medicală cu echipamente robotizate foarte moderne.

Care sunt posibilele cauze de accidentare?

Cele mai multe leziuni apar atunci când cantitatea de exercițiu fizic pe care o efectuăm depășește ceea ce corpul nostru este obișnuit sau condiționat să facă. Un alt mod de a privi acest lucru este cantitatea de sarcină pe care o plasăm asupra corpului nostru depășește capacitatea țesuturilor noastre. Cantitatea de sarcină este de mai multe feluri, inclusiv distanța mai mare pe care o parcugem mergând, alergând sau înotând, dar cantitatea de sarcină poate fi și de natură emoțională și psihologică, cum ar fi perioadele lungi de stres, orele suplimentare de muncă, sarcinile domestice interminabile, și așa mai departe. În ceea ce privește capacitatea corpului nostru, se referă la cantitatea de muncă pe care corpul este condiționat sau capabil să o facă, însă capacitatea poate fi afectată de răni anterioare, de nivelul anterior de fitness, de lipsa somnului, dar și de factori psihologici, cum ar fi stresul și îngrijorarea.

Cum putem minimiza riscul de rănire?

Corpul uman este deosebit de adaptiv, asta însemnând că mușchii se pot dezvolta și pot deveni mai puternici, oasele devin și ele mai puternice și mai dense, ba chiar și tendoanele și ligamentele pot deveni mai groase și mai robuste. Totuși, corpul are nevoie de timp pentru a face aceste adaptări. Corpul nostru se va adapta la sarcină dacă este introdusă încet, această metodă numindu-se supraîncărcare progresivă. Tot ce trebuie să facem este să ne asigurăm că întreaga cantitate de activitate pe care o desfășurăm nu crește brusc și că o distribuim pe săptămâni, uneori chiar luni, pentru a lăsa corpul să se adapteze. Monitorizarea încărcăturii este una dintre cele mai simple modalități de a ține evidența cantității de încărcătură pe care o plasăm asupra corpului. De exemplu, puteți ține un jurnal de antrenament, puteți utiliza o aplicație pentru a vă urmări activitatea sau puteți stabili o rutină sau un program săptămânal pe care să îl respectați. Dacă deja vă aflați într-o formă grozavă, asta nu înseamnă că puteți mări brusc cantitatea de încărcătură. Dacă sunteți un înotător grozav și înotați de cinci ori pe săptămână, corpul este foarte bine condiționat să facă asta. Dacă trebuie să începeți să alergați între timp pentru a vă menține în formă, este posibil să nu puteți alerga de 5 ori pe săptămână, deoarece corpul nu este obișnuit cu impactul puternic repetitiv asupra picioarelor. Chiar dacă sunteți apți, asta nu înseamnă neapărat că puteți practica orice sport fără să vă simțiți provocați, de aici și necesitatea de a colabora cu un kinetoterapeut, care vă poate ajuta să vă atingeți obiectivele stabilite.

 


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*